Z życia Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą w Bydgoszczy
BYDGOSKI SCWEW NADAL WŁĄCZA I INTEGRUJE
Już po raz 11 nauczyciele SOSW nr 3 w Bydgoszczy wraz z kadrą SCWEW oraz włodarzami GOSiR Osielsko zorganizowali Integracyjny Kujawsko – Pomorski Mityng Pływacki, któremu patronowali Starosta Powiatu Bydgoskiego i Wójt Gminy Osielsko. Włączający i integrujący charakter zawodów umożliwił grupie ponad 70 zawodników z kilkunastu szkół i placówek szkolno – wychowawczych Bydgoszczy, Chełmna, Inowrocławia, Golubia - Dobrzynia i Osielska, zademonstrowanie swoich nieprzeciętnych umiejętności pływackich. Mityng w Osielsku od samego początku zachowuje najwyższe standardy sportowe i organizacyjne. Profesjonalne zaangażowanie Lidera i Ekspertów SCWEW powodują, że po raz kolejny zasięg oddziaływania edukacji włączającej zdecydowanie przekracza granice miasta Bydgoszczy.
(Osielsko, 9.XI.2023)
Zakończenie planowych działań oraz pozaplanowych przedsięwzięć
w ramach trwałości projektu SCWEW w okresie VIII – IX.2023
Dzięki kontynuowanej pracy ekspertów, specjalistów i koordynatorów Specjalistycznego Centrum Wspierania Edukacji Włączającej w okresie trwałości projektu zrealizowano cały szereg działań i form wsparcia placówek ogólnodostępnych. Konsultacje i działania doradcze odbywały się w :
- Przedszkole przy SP nr 66
- Szkoła Podstawowa nr 66
- Przedszkole nr 49
- Szkoła Podstawowa nr 10
- Zespół Szkół Chemicznych
Zgodnie z planem odbywały się specjalistyczne diagnozy różnicujące spektrum autyzmu od innych zaburzeń ADOS oraz z wykorzystaniem Monachijskiej diagnozy funkcjonalnej (MFED). Wczesne rozpoznania umożliwia szybkie zastosowanie terapii wspomagającej rozwój oraz właściwe podejście w pracy nad zachowaniami niepożądanymi u dzieci. Pozwala także w sposób ukierunkowany rozwijać umiejętności deficytowe. Wszystkie diagnozy omówiono z rodzicami oraz kadrą pedagogiczną. Podczas omawiania wyników eksperci podali przykłady możliwych dostosowań, biorąc pod uwagę indywidualne trudności zaobserwowane w czasie badania.
Przeprowadzono zaplanowane spotkania rodziców ze specjalistą – pedagogizacja rodziców w tematyce wspierania samodzielności dzieci, rozwijania umiejętności zabawowych jako podstawy do pełnienia różnych ról w dorosłym życiu (na podstawie metody ESDM).
W zaplanowanym wcześniej terminie odbyły się także konsultacje neurologopedyczne, integracji sensorycznej, gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej i diagnostyki spektrum autyzmu.
Ponadto eksperci przeprowadzili konsultacje indywidualne dla dyrektorów i koordynatorów SCWEW, konsultacje eksperckie indywidualne i grupowe dla nauczycieli i specjalistów, superwizje koleżeńskie w placówkach objętych wsparciem SCWEW i zajęcia otwarte na terenie placówek.
Przez cały okres trwałości projektu odbywały się dyżury eksperckie, funkcjonowała Wypożyczalnie SCWEW oraz miały miejsce konsultacje mające na celu podniesienie kompetencji w zakresie użytkowania sprzętu.
Bardzo dużym zainteresowaniem cieszyły się także zorganizowane szkolenia :
- „ Mutyzm- czy może inny problem komunikacyjny. Wybrane zaburzenia kompetencji językowej u dzieci ze SPE” .TEAMS
- Szkolenie z Pracowni Wsparcia Psychologicznego poMOC z „Laboratorium emocji”
- Szkolenie we właściwym tworzeniu IPET i WOPFu u dziecka z niepełnosprawnością w stopniu lekkim
Pozaplanowe działania SCWEW Bydgoszcz
w okresie trwałości projektu SCWEW VII – IX.2023
Oprócz zadań wynikających z planu pracy SCWEW w okresie trwałości projektu zespół SCWEW zorganizował bądź współuczestniczył w organizacji kilku przedsięwzięć o charakterze inkluzyjnym.
- Światowy Dzień Muzyki – 29.09.2023; W trakcie integracyjnej imprezy znakomici goście przybliżali arkana muzyki, często wykonując ją wraz z uczestnikami – uczniami klas zróżnicowanych.
- Poznawczo – integracyjna wycieczka do Orientarium w Łodzi – 20.09.2023; Międzyszkolna, autokarowa wycieczka o charakterze inkluzyjnym. Przedsięwzięcie wspaniale spełniło swoje poznawcze, integracyjne i uspołeczniające zadanie.
- Ogólnopolskie Zawody Olimpiad Specjalnych w Kajakarstwie, Trójboju siłowym i Piłce nożnej, Bydgoszcz, 29.09-1.10.2023; Ponad 300 uczestników - zawodników z niepełnosprawnością intelektualną z całej Polski brało udział w powyższych dyscyplinach sportu oraz imprezach i programach towarzyszących. Do organizacji zawodów przygotowano cały sztab młodzieży pełnosprawnej z bydgoskich szkół średnich. Wartością szczególną jaką uzyskujemy poprzez organizację imprez Olimpiad Specjalnych Polska, jest od wielu lat systematyczne włączanie społeczne osób niepełnosprawnych intelektualnie. Bydgoski SCWEW aktywnie współpracuje i sprzyja specjalnemu programowi Olimpiad Specjalnych „#Dołącz do nas- w Inkluzji nasza siła”
Przez cały okres trwałości projektu kontynuowaliśmy kampanię społeczną SCWEW. Wykupione banery i bilbordy informujące o działalności SCWEW zlokalizowane zostały w centralnych miejscach Bydgoszczy.
Do najczęściej występujących trudności i problemów zdrowotnych u uczniów w szkołach zarówno podstawowych jak i ponadpodstawowych należą stany depresyjne. Dowodzą tego także wyniki Analizy trudności związanych z funkcjonowaniem uczniów oraz wynikających z nich potrzeb placówki na podstawie „Arkusza pogłębionej diagnozy szkoły ogólnodostępnej”, które udostępnione są w zbiorczym sprawozdaniu za okres trwałości projektu SCWEW Bydgoszcz, VII – IX.2023. W związku z powyższym zaciekawił nas i zainteresował zaproponowany przez Radio ESKA projekt „Razem przeciw depresji”, które organizuje ogólnopolską akcję profilaktyczno-edukacyjną skierowaną do gmin, miast i powiatów odpowiedzialnych za działania profilaktyczne i wspierające młodych ludzi z depresją, zmagających się z poczuciem bezradności i bezsensowności życia. Wszystkie zebrane materiały i informacje zostały przekazane do współpracujących ze SCWEW placówek ogólnodostępnych w celu zapoznania i ewentualnego wykorzystania.
Zebranie informacji :
Krzysztof Nowaczyk - Ekspert ds. informacji i ewaluacji SCWEW
Aleksandra Kotecka – Lider SCWEW Bydgoszcz
KOLEJNE ZINTEGROWANE DZIAŁANIA CZŁONKÓW SCWEW W TRAKCIE OGÓLNOPOLSKICH ZAWODÓW OLIMPIAD SPECJALNYCH
W BYDGOSZCZY, 29.09 - 30.09.2023
ZINTEGROWANE DZIAŁANIA SCWEW W TRAKCIE ŚWIATOWEGO DNIA MUZYKI
PRACE SCWEW W PEŁNYM ROZKWICIE
Szkolenie z p. Krzysztofem Durnasiem " Laboratorium emocji" odbyło się, 12 września 2023, w Szkole Podstawowej nr 66. W szkoleniu uczestniczyli nauczyciele oraz koordynatorzy SCWEW w Bydgoszczy.
Działalność Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą
w Bydgoszczy po 2 miesiącach kontynuacji i trwałości projektu SCWEW
Edukacja włączająca to nowatorskie podejście zapewniające każdemu dziecku i uczniowi odpowiednie warunki do rozwoju oraz pełne włączenie w życie społeczne. To wiodący kierunek w politykach edukacyjnych na całym świecie, który jest wdrażany również w polskich szkołach. Nowoczesna edukacja to taka, która ma przygotować uczniów do wyzwań współczesnego i przyszłego świata. Może być ona realizowana na rozmaite sposoby. Jednym z nich jest edukacja włączająca, nazywana również inkluzyjną. Takie podejście rekomendowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, zapewnia edukację wysokiej jakości dla każdego ucznia.
W okresie trwałości projektu (lipiec-sierpień 2023) działania SCWEW w Bydgoszczy dotyczyły przede wszystkim tworzenia aktualnych diagnoz potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów w Szkole Podstawowej nr 66 w Bydgoszczy. Eksperci SCWEW uczestniczyli również w obserwacjach wspierających z przekazywaniem rekomendacji do pracy w klasie/grupie zróżnicowanej.
Przeprowadzono także konsultacje eksperckie indywidualne i grupowe w celu doboru jak najbardziej właściwych rozwiązań w zdiagnozowanych obszarach wsparcia. Ponadto na spotkaniach w gronie ekspertów SCWEW ustalano najbardziej przydatne i skuteczne sposoby wspierania, adekwatne do specyfiki funkcjonowania każdego dziecka i grupy zróżnicowanej. Podejmowano się działań doradczo – szkoleniowych w zakresie podniesienia kompetencji pracowników szkoły i przedszkola. Odbywały się także specjalistyczne konsultacje indywidualne i grupowe dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
Poszerzono działalność SCWEW o specjalistyczne konsultacje i działania doradcze w Przedszkolu nr 64 w Bydgoszczy.
Przez cały okres trwałości projektu SCWEW funkcjonują dyżury ekspertów SCWEW z podanymi na stronie internetowej dniami i godzinami dyżurów oraz z numerami telefonów.
Według ustalonego Harmonogramu funkcjonuje także Wypożyczalnia sprzętu specjalistycznego, w której na bieżąco dokonuje się instruktażu i doradztwa w zakresie użytkowania wypożyczanego sprzętu specjalistycznego i pomocy dydaktycznych.
W kolejnym miesiącu trwałości projektu zaplanowane są szkolenia umożliwiające dzielenie się wiedzą i umiejętnościami w aspekcie poszukiwania sposobów radzenia sobie z problemami w pracy w grupie zróżnicowanej dla nauczycieli placówek ogólnodostępnych
SPOTKANIE KADRY SCWEW Z METODYKIEM MOEN - konsultacja ekspercka
W OKRESIE TRWAŁOŚCI PROJEKTU 1.07.2023 - 30.09.2023 BĘDĄ SIĘ ODBYWAŁY DYŻURY EKSPERCKIE
DYŻURY EKSPERCKIE SCWEW
Lider Aleksandra Kotecka: środa 13.00- 15.00, tel. 691 380 377
Ekspert ds. edukacji włączającej Jolanta Wierzbińska: piątek 12.00 - 14.00, tel. 692 525 305
Specjalista ds. pedagogiki specjalnej Anna Bonisławska: piątek 12.00 -14.00, tel. 668 695 092
Ekspert ds. informacji i ewaluacji Krzysztof Nowaczyk , środa 13.00 - 15.00, tel. 664 131 310
DYŻUR WYPOŻYCZALNI SCWEW
Ekspert ds. technologii wspomagających Dorota Firmowska : środa 13.00 - 15.00, tel. 507 167 033
UWAGA !!!
We wrześniu terminy dyżurów mogą ulec zmianie.
OKRES TRWAŁOŚCI SCWEW W BYDGOSZCZY, 1.07.2023 - 30.09.2023
NADAL DZIAŁAMY , SKORZYSTAJ Z NASZEGO WSPARCIA
W okresie trwałości projektu ( lipiec-wrzesień 2023) działania SCWEW kontynuowane będą przede wszystkim w Szkole Podstawowej nr 66 w Bydgoszczy. Jest to placówka z oddziałami przedszkolnymi z największą ilością dzieci w porównaniu do pozostałych placówek objętych pilotażem. Na bazie przeprowadzonych analiz potrzeb wsparcia placówki, ilości opinii i orzeczeń prowadzone będą następujące działania: :
- aktualna diagnoza potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów
- obserwacje wspierające z przekazywaniem uwag i rekomendacji dotyczących procesu nauczania oraz trudności i zaburzeń w zakresie funkcjonowania, a także relacji, jakie występują w klasie/grupie zróżnicowanej
- konsultacje eksperckie indywidualne i grupowe w celu doboru jak najbardziej właściwych rozwiązań w zdiagnozowanych obszarach wsparcia, adekwatne do specyfiki funkcjonowania każdego dziecka i grupy zróżnicowanej
- działania doradczo – szkoleniowe w zakresie podniesienia kompetencji pracowników szkoły i przedszkola, związane z działaniami interwencyjnymi oraz
-konsultacje indywidualne i grupowe dla rodziców, dyrektorów, nauczycieli ,rodziców oraz nauczycieli
- zapewnienie specjalistycznych konsultacji dla uczniów i ich rodziców.
- działanie wypożyczalni ( godziny podane w zakładce wypożyczalnia SCWEW) wraz z instruktażem i doradztwem w zakresie użytkowania sprzętu specjalistycznego
Jeżeli zaistnieje taka potrzeba działalność SCWEW obejmie wsparciem inne placówki z regionu. Będą się odbywały stałe dyżury eksperckie( godziny podane na w zakładce kontakt SCWEW). Nadal będzie promowana działalność SCWEW w Bydgoszczy w kampanii informacyjnej poprzez dalszą ekspozycję billboardów i banerów.
W dalszej działalności Specjalistyczne Centrum Wspierające Edukację Włączającą w Bydgoszczy będzie funkcjonowało w 6 – osobowym składzie.
Lp | Imię i nazwisko | Funkcja |
1 | Aleksandra Kotecka | Lider SCWEW |
2 | Jolanta Wierzbińska | Ekspert ds. edukacji włączającej |
3 | Krzysztof Nowaczyk | Ekspert ds. informacji i ewaluacji |
4 | Dorota Firmowska | Ekspert ds. technologii wspomagających |
5 | Anna Bonisławska | Specjalista ds. pedagogiki specjalnej |
6 | Agnieszka Kobus - Tydryszewska | Koordynator ds. edukacji włączającej w Szkole Podstawowej nr 66 w Bydgoszczy |
INKLUZJA W SCWEW NA GRANICZNEJ
14 czerwca br., na terenie Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego nr 3 w Bydgoszczy odbył się kolejny event dla dzieci i młodzieży z bydgoskich szkół i przedszkoli w ramach trwającej w naszym mieście kampanii społecznej na rzecz edukacji włączającej. Nowe wyzwania oświatowe koncentrujące się na zapewnieniu wysokiej jakości edukacji dla wszystkich uczniów, niezależnie do jakiej szkoły, czy przedszkola uczęszczają, wdrażane są już od 2 lat przez Specjalistyczne Centrum Wspierające Edukację Włączającą, w ramach pilotażowego programu w 8 bydgoskich placówkach oświatowych.
W powyższej imprezie uczestnicy brali udział w zabawach rekreacyjnych oraz rywalizowali w specjalnie przygotowanych zadaniach sprawnościowych na 7 stanowiskach. Najmłodsi uczestnicy czynnie reprezentowali swoje przedszkola i szkoły podstawowe, natomiast uczniowie ze szkół średnich bawili się, a zarazem pomagali w imprezie jako wolontariusze.
Oprócz placówek oświatowych w evencie brała udział grupa dzieci – Młodych Sportowców ze Stowarzyszenia Olimpiady Specjalne Polska, którzy uczestniczą w alternatywnym programie #Dołącz do Nas – w Inkluzji nasza Siła. Poniżej placówki uczestniczące w II Miejskim Evencie w ramach kampanii społecznej na rzecz Edukacji włączającej :
Przedszkole nr 11
Przedszkole nr 20
Szkoła Podstawowa nr 10
Szkoła Podstawowa nr 27
Szkoła Podstawowa nr 37
Szkoła Podstawowa nr 66
Młodzi Sportowcy Olimpiad Specjalnych
Technikum nr 4 w Zespole Szkól Chemicznych
Branżowa Szkoła I stopnia nr 5 w Zespole Szkół Drzewnych
VII Liceum Ogólnokształcące
Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy nr 3
Świetnie zorganizowany i przeprowadzony festyn w ramach inkluzji dla różnorodnych grup dzieci i młodzieży okazał się kolejnym sukcesem Specjalistycznego Centrum Wspierające Edukację Włączającą w Bydgoszczy, które w okresie upływających 2 lat w dużej mierze zmieniło nastawienie osób odpowiedzialnych za edukację dzieci i młodzieży oraz spowodowało, że zdecydowanie wzrosły kompetencje i przygotowanie nauczycieli do realizacji zadań związanych z inkluzją i codzienną pracą w grupach i klasach zróżnicowanych.
Konferencja " W naszych głowach "
Dnia 12.06.2023 odbyła się w sali gimnastycznej Szkoły Podstawowej nr 66 im. Misji Pokojowych ONZ z Oddziałami Sportowymi konferencja dotycząca zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Przebiegałą ona pod tytułem " W głowach naszych dzieci". Jednym z prelegentów była nasza SCWEW-owska koleżanka mgr Agnieszka Kobus - Tydryszewska - pedagog tej szkoły.
Fotoreportaż z Konferencji
podsumowującej działania Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą w Bydgoszczy
Filary edukacji włączającej w szkole równych szans dla wszystkich
Program Konferencji
podsumowującej działania Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą w Bydgoszczy
Filary edukacji włączającej w szkole równych szans dla wszystkich
19.05.2023 r. godz. 9.00-16.00
Biblioteka Główna Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
8.30-9.10 Rejestracja uczestników
9.10–9.20 Powitanie i otwarcie konferencji - Dyrektor SOSW nr 3 w Bydgoszczy, Alicja Kruzel
9.20-9.35 Wystąpienia zaproszonych gości:
- Rektor Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Prof. dr hab. Jacek Woźny;
- Prezydent Miasta Bydgoszczy, Rafał Bruski;
- Dziekan Wydziału Pedagogiki UKW w Bydgoszczy, Prof. ucz. dr hab. Helena Ostrowicka;
- Dyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie, Tomasz Madej.
9.35-9.50 Ocena realizacji pilotażowego projektu edukacyjnego w okresie dwuletniej działalności SCWEW w Bydgoszczy – Lider SCWEW Bydgoszcz, Aleksandra Kotecka
9.50-10.05 Prof. dr hab. Alicja Chybicka, Senator RP X kadencji; Założycielka Kliniki – Centrum Onkologii Dziecięcej we Wrocławiu „Przylądek Nadziei” – Edukacja włączająca u dzieci chorych na nowotwory
10.05-11.00 I Część naukowa Konferencji – Prof. dr hab. Piotr Kostyło, Dr Maciej Jabłoński
- dr hab. Jacek Błeszyński, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie – Od segregacji do inkluzji z perspektywy ucznia ze spektrum autyzmu;
- dr hab. Piotr Kostyło, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy – Edukacja włączająca i zasada sprawiedliwości.
11.00-11.30 Prezentacje placówek uczestniczących w pilotażowym projekcie edukacyjnym w ramach działalności SCWEW w Bydgoszczy część 1:
- Przedszkole nr 11;
- Szkoła Podstawowa nr27;
- Technikum nr 4 w ZS Chemicznych.
11.30-12.15 Przerwa kawowa
12.15-13.05 Prezentacje placówek uczestniczących w pilotażowym projekcie edukacyjnym w ramach działalności SCWEW w Bydgoszczy część 2:
- Przedszkole nr 20;
- Szkoła Podstawowa nr 10;
- Szkoła Podstawowa nr 66;
- Branżowa Szkoła I stopnia nr 5 przy ZS Drzewnych;
- VII Liceum Ogólnokształcące.
13.05-14.00 II Część naukowa Konferencji oraz podsumowanie i rekomendacje – Prof. dr hab. Piotr Kostyło
- Dr hab. Jolanta Rzeźnicka– Krupa, prof. uczelni, Uniwersytet Gdański – Czy potrzebna jest nam edukacja włączająca? Pedagogika różnorodności a zmiana edukacyjna i społeczna;
- Dr Maciej Jabłoński, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy – Między retoryką a praktyką, czyli o algorytmach inkluzji społecznej.
14.00-14.55 Przerwa obiadowa
14.55-15.50 Filary edukacji włączającej w szkole równych szans dla wszystkich – debata z udziałem nauczyciela, rodzica oraz ucznia - moderator Aleksandra Kotecka, Lider SCWEW w Bydgoszczy.
15.50–16.00 Pytania i zakończenie Konferencji.
WYKORZYSTANIE PODŁOGI INTERAKTYWNEJ NA ZAJĘCIACH W SP NR 27
WIZYTA STUDYJNA NAUCZYCIELI Z SP NR 64 W SOSW NR 3
SP nr 27 „INNY NIE ZNACZY GORSZY"
W ostatnich 2 tygodniach uczniowie klas I-III (a gościnnie także 4a) uczestniczyli w kolejnym spotkaniu w ramach projektu „Inny, nie znaczy gorszy”.
Tym razem spotkanie miało charakter warsztatowy, a jego celem było pokazanie dzieciom, jak to jest być osobą z niepełnosprawnością. Uczniowie wcielali się w ich trudną sytuację, wykonywali różne zadania: chodzili o kulach, zbierali drobne przedmioty w grubych, kuchennych rękawicach, kodowali słowa w alfabecie Braille’a (przy pomocy jajeczek z „kinder-niespodzianki” oraz specjalnym narzędziem do kodowania), układali domino sensoryczne, grali w memory sensoryczne, czytali z lupą drobno wydrukowane teksty, rysowali w opaskach na oczach, słuchali poleceń w słuchawkach wygłuszających. Zajęcia spotkały się z zaangażowaniem dzieci, a ich entuzjazm popchnął nas do planowania kolejnego spotkania, które już niebawem.
Pomoce, użyte w czasie warsztatów wykonywali chętni uczniowie starszych klas, a część z nich została wypożyczona z SCWEW (Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą)
w Bydgoszczy, któremu z tego miejsca bardzo dziękujemy za współpracę.
PROGRAM KONFERENCJI PODSUMOWUJĄCEJ DZIAŁANIA SCWEW
INKLUZJA NA SPORTOWO
Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy nr 3 w Bydgoszczy, w którym mieści się SCWEW, zorganizował 26 kwietnia br., zunifikowany Kujawsko – Pomorski Turniej Piłki Nożnej dla uczniów z 6 placówek szkolnictwa specjalnego oraz ogólnodostępnego. W turnieju uczestniczyła Szkoła Podstawowa nr 10, która jest objęta projektem pilotażowym SCWEW w Bydgoszczy.
PODSUMOWANIE PRACY W SIECI - ZAJĘCIA WARSZTATOWE" RÓŻNICE, KTÓRE ŁĄCZĄ"
SOSW3, BYDGOSZCZ, 20.04.2023
DZIAŁALNOŚĆ SCWEW NA PLAKATACH W POJAZDACH KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ
W RAMACH KWIETNIOWEJ KAMPANII SPOŁECZNEJ
Sami tworzymy domino sensoryczne
Wyzwanie podjęli zarówno, ci młodsi jak i ci starsi uczniowie Szkoły Podstawowej nr 27.
Osoby niepełnosprawne ruchowo w VII Liceum Ogólnokształcącym
Dnia 13 kwietnia br w VII LO odbyło się spotkanie osób niepełnosprawnych ruchowo z uczniami naszej szkoły prowadzone przez mgr Radosława Cichańskiego -Pełnomocnika Rektora UKW ds. Osób Niepełnosprawnych. Podczas zajęć zatytułowanych Życie pełne pasji osób niepełnosprawnych ruchowo uczniowie dowiedzieli się o:
- poruszaniu się osób na wózkach inwalidzkich w warunkach miejskich,
- udzielaniu pomocy osobie na wózku – pokonanie schodów,
- przystosowaniu pojazdów samochodowych.
Podczas pogadanki młodzież uzyskała informacje o tym jak żyją, co studiują i jakie są pasje naszych gości. Uczniowie mieli możliwość spróbować poruszać się na wózku inwalidzkim – pokonywanie slalomu. Przeprowadzone zostały także rozgrywki tenisa stołowego. Nasi goście uprawiają ten sport na co dzień. Uczniowie grali siedząc na wózku - jak się okazało nie było to już takie proste.
Na koniec uczniowie podzielili się swoimi refleksjami.
JUŻ 19 MAJA 2023 ODBĘDZIE SIĘ KONFERENCJA NAUKOWO – SZKOLENIOWA, PODSUMOWUJĄCA DZIAŁANIA BYDGOSKIEGO SCWEW PRZY WSPÓŁPRACY Z UNIWERSYTETEM KAZIMIERZA WIELKIEGO.
Zakres współpracy bydgoskiego SCWEW
W ramach działań SCWEW w VII LO -Praca z własnym potencjałem.
W VII Liceum Ogólnokształcącym w marcu 2023 odbyły się dwa zajęcia modelowe dla uczniów z dużym potencjałem na różnych płaszczyznach. Warsztaty prowadziła wybitna absolwentka naszej placówki pani Natalia Nowicka, która w przeszłości była laureatką i finalistką konkursów z wielu dziedzin. Zajęcia miały na celu wzbogacenie potencjału uczniów zdolnych w nowe umiejętności i wiedzę. Przedmiotem działań były wystąpienia publiczne i praca z projektem. Uczniów podczas zajęć rozszerzyli swoje kompetencje miękkie mogące przydać się w szkole i na rynku pracy.
Wykorzystanie mówika na zajęciach rewalidacyjnych
Wkorzystanie skanera z wypożyczalni SOSW na zajęciach logopedycznych w Przedszkolu nr 11
Skaner wykorzystano do zapisu elektronicznego prac dzieci tworzonych w trakcie zajęć . Służył do digitalizowania zasobów bibliotecznych placówki oraz gier dydaktycznych znajdujących się w gabinecie terapeutycznym . Sprzęt okazał się przydatny w zakresie przetwarzania tekstu drukowanego na zapis elektroniczny, tworzenia kart pracy dla dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnych możliwości.
Braliśmy udział w szkoleniu „Trening Umiejętności Społecznych”
Cała kadra SCWEW, koordynatorzy i nauczyciele placówek objętych pilotażowym wdrożeniem Modelu SCWEW, uczestniczyli w niezwykle przydatnych w pracy z dziećmi i młodzieżą zajęciach przeprowadzonych przez autora programu kaktus p. Krzysztofa Durnasia, reprezentującego Pracownię Wsparcia Psychologicznego w Łodzi.
Trening Umiejętności Społecznych to terapia, dzięki której dzieci uczą się, jak się efektywnie komunikować, rozwiązywać konflikty, współpracować z innymi oraz radzić sobie z trudnymi sytuacjami. Umożliwia nie tylko ćwiczenie szeregu konkretnych umiejętności, ale i rozwój przydatnych w życiu postaw: aktywnego słuchania, przyjmowania krytyki i radzenia sobie z nią oraz zdrowej asertywności.
TUS – Trening Umiejętności Społecznych – jest okazją do ćwiczenia między innymi następujących umiejętności:
- zawieranie i utrzymywanie relacji rówieśniczych,
- budowanie poczucia własnej wartości,
- adaptacyjne sposoby rozładowywania napięcia emocjonalnego,
- rozpoznawanie swoich emocji,
- radzenie sobie z doświadczaniem emocji pozytywnych i negatywnych,
- asertywne wypowiadanie się i wyrażanie swojej opinii,
- proszenie o pomoc,
- aktywne uczestniczenie w rozmowie,
- hamowanie nieadekwatnych społecznie zachowań.
Zajęcia modelowe w Szkole Podstawowej nr 27 z wykorzystaniem pomocy sensorycznych.
Życie pełne pasji osób niewidomych i niedowidzących.
Dnia 16 lutego br. w VII LO odbyły się zajęcia modelowe prowadzone przez Radosława Cichańskiego -Pełnomocnika Rektora UKW ds. Osób Niepełnosprawnych. Podczas zajęć modelowych zatytułowanych Życie pełne pasji osób niewidomych i niedowidzących uczniowie dowiedzieli się jak żyją osoby niewidome i niedowidzące. Nasi uczniowie poruszali się przy pomocy białej laski mając na oczach gogle i próbowali czytać przy pomocy alfabetu Brajla. Najwięcej emocji wzbudziły rozgrywki goalball, podczas których uczniowie razem niewidomymi osobami grali w piłkę. Rozgrywki odbywały się w kompletnej ciszy, wszyscy wsłuchiwali się tylko w głos dzwoneczków umieszczonych w piłce.
Zajęcie modelowe W Przedszkolu nr 11 „Oto sztuka- każdy znajdzie, czego szuka! W przedszkolnym teatrze…
W naszym przedszkolu odbyło się zajęcie modelowe w grupie dzieci 6-letnich prowadzone przez Panią Joannę -w oparciu o Pedagogikę Froebla z wykorzystaniem darów.
Dzieci pracowały w czterech grupach .
Nauczyciel nie ingeruje w pracę grup, pomaga, kiedy zauważy istotne trudności, lub zostanie poproszony. Rolą nauczyciela jest zaplanowanie odpowiednich aktywności i stworzenia optymalnych warunków do pracy grup.
Praca w kącikach zabawowo- zadaniowych
- Kącik darów: budowanie gmachów kin, teatrów, sal koncertowych z daru ,wykorzystanie siatki geometrycznej
- Kącik badawczy: tworzenie slime
- Kącik gospodarczy: wykonanie łódek z bananów i chrupek
- Kącik twórczy: konstruowanie kukiełki z ziemniaka; zabawa kukiełkami na styropianowej scenie
To była świetna zabawa. Przedszkolacy aktywnie uczestniczyli w odkrywaniu kultury z wykorzystaniem darów. Dzieci współpracowały ze sobą , działały na miarę swoich indywidualnych możliwości, odczuwały satysfakcję z wykonywanych prac w kącikach. Nawet osoby obserwujące zajęcie próbowały sprostać zadaniom z wykorzystaniem darów dało im to mnóstwo satysfakcji i było okazją do dobrej zabawy.
Dr Maciej Jabłoński Bydgoszcz 16-02-2023
p.o. Kierownika Katedry Pedagogiki Specjalnej i Logopedii
Wydział Pedagogiki
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
791-276-825
Szanowna Pani,
Mgr Aleksandra Kotecka
Lider Specjalistycznego Centrum Wspomagającego Edukację Włączającą
( SCWEW) w Bydgoszczy
Wicedyrektor ds. opieki i wychowania SOSW nr 3 w Bydgoszczy
Szanowna Pani,
Zapraszam Panią, jak całą społeczność SOSW nr 3 w Bydgoszczy do wspólnego działania, które polega na wydaniu wspólnej książki z bajkami wierszowanymi Pana magistra Krystiana Manickiego, do których Uczniowie/Wychowankowie SOSW przygotowaliby ilustracje.
Uważam, że pomysł jak i sam proces przygotowania książki z jej etapem końcowym będzie znakomitym przykładem inkluzji społecznej, która przecież polega na tym, że Wszyscy jesteśmy istotną częścią społeczeństwa. Chociaż każdy z Nas wypełnia inne zadania i pełni inną rolę w życiu. Tak samo w tym działaniu, mamy ilustratorów i autora. Dzięki czemu powstaje/powstanie wspólne dzieło.
Poniżej przedstawiam etapy działań:
I Zapoznanie uczniów z wierszami.
II Wykonanie ilustracji
III Wybranie ilustracji do książki
IV Zaprezentowanie roboczego materiału ilustracje plus wiersze wybranym wydawnictwom.
(W tym celu będziemy potrzebować zgody autorów jak i formalnych opiekunów na przedstawienie prac w celu dokonania kosztorysu. Na tym etapie autorzy i formalni opiekunowie nie podpisują umowy wydawniczej z wydawnictwem, ponieważ jest to etap wyceny dzieła a nie przekazania praw autorskich).
V Po otrzymaniu kosztorysów, uzyskaniu dofinasowania i wybraniu wydawnictwa nastąpi etap podpisywania umów pomiędzy autorami i rodzicami/formalnymi opiekunami a wydawnictwem. Oczywiście przy naszym wsparciu jeżeli takowe będzie potrzebne.
VI Wydanie i promocja książki.
Z wyrazami szacunku,
Maciej Jabłoński
Atrakcyjne zajęcia z wykorzystaniem Magicznej Ściany i Podłogi Interaktywnej.
Braliśmy udział w szkoleniach uzupełniających i ogólnopolskiej konferencji organizowanych przez Ośrodek Rozwoju Edukacji - ORE
Cała kadra bydgoskiego SCWEW, a więc lider, eksperci i koordynatorzy placówek objętych pilotażem brali udział w styczniu i lutym br. w szkoleniach uzupełniających organizowanych przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Sulejówku. Mieliśmy przyjemność uczestniczenia we wszystkich zaproponowanych przez ORE szkoleniach. W bogatej ofercie znalazły się następujące propozycje :
- Przygotowanie nauczycieli przedszkoli/szkół ogólnodostępnych do stosowania oceny funkcjonalnej (poznanie zachowań dziecka i sposobów reagowania na nie) jako podstawy projektowania działań edukacyjnych
Celem ogólnym szkolenia było wyposażenie nauczycieli przedszkoli/szkół ogólnodostępnych w wiedzę, umiejętności i narzędzia do stosowania oceny funkcjonalnej
poprzez :
●zapoznanie uczestników z klasyfikacją ICF
●wypracowanie narzędzi do przeprowadzenia oceny funkcjonalnej
●wypracowanie wzorów dokumentów zgodnie z klasyfikacją ICF
●zaplanowanie wsparcia dla dziecka, ucznia w oparciu o wyniki przeprowadzonej oceny funkcjonalnej z uwzględnieniem analizy i możliwości modyfikowania zachowań dziecka
- Przygotowanie tekstów i materiałów edukacyjnych w wersjach łatwych do czytania i zrozumienia.
Celem ogólnym szkolenia było wyposażenie nauczycieli w umiejętność tworzenia tekstów i materiałów edukacyjnych łatwych do czytania i zrozumienia
poprzez :
●zapoznanie uczestników ze standardami plain language
●zapoznanie uczestników ze standardami easy to read
●wypracowanie metod zredagowania tekstu zgodnie ze standardami tekstu łatwego do czytania i rozumienia
- Wypalenie zawodowe nauczycieli, jak sobie radzić i przeciwdziałać?
Celem ogólnym szkolenia było doskonalenie wiedzy i umiejętności lidera i kadry SCWEW z obszaru wypalenia zawodowego, radzenia sobie i przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu poprzez :
●zapoznanie uczestników szkolenia z sygnałami i symptomami ostrzegawczymi wypalenia zawodowego oraz definicją syndromu wypalenia zawodowego
●wyposażenie uczestników szkolenia w umiejętności rozpoznawania oznak oraz przeciwdziałania/zapobiegania przyczynom wypalenia zawodowego, w tym strategie zapobiegania wypaleniu zawodowemu oraz sposoby eliminowania źródeł stresu
●poznanie zasad korzystania z superwizji edukacyjnej w kontekście przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu i radzeniu sobie z jego skutkami
- Obserwacja wspierająca, superwizja edukacyjna dla nauczycieli oraz monitorowanie jakości oferowanego wsparcia z wykorzystaniem narzędzi do samooceny.
Celem ogólnym szkolenia było wyposażenie lidera i kadry SCWEW w wiedzę i umiejętności umożliwiające skuteczne udzielanie oraz korzystanie z obserwacji wspierającej/superwizji edukacyjnej w kontekście dokonywania samooceny na rzecz monitorowania jakości oferowanego wsparcia
poprzez :
●zapoznanie z rolą i znaczeniem superwizji w pracy zawodowej nauczyciela
●poznanie technik oraz możliwości budowania i podnoszenia jakości relacji i współpracy w edukacji
●zapoznanie z różnymi metodami pracy superwizyjnej
●wyposażenie w umiejętności organizowania, prowadzenia oraz korzystania z superwizji indywidualnych i grupowych
- Projektowanie uniwersalne, uniwersalne instrumenty wsparcia, racjonalne dostosowania dla dzieci i uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami.
Celem ogólnym szkolenia było wyposażenie lidera i kadry SCWEW w praktyczne umiejętności stosowania w praktyce edukacyjnej zasad uniwersalnego projektowania (UDL) poprzez :
●zapoznanie z zasadami uniwersalnego projektowania w edukacji
●wyposażenie w praktyczne umiejętności racjonalnego dostosowania oraz modyfikowania procesu edukacyjnego
●wyposażenie uczestników szkolenia w praktyczne umiejętności zaplanowania zajęć lekcyjnych w duchu uniwersalnego projektowania (w tym scenariusze zajęć, racjonalne dostosowanie przestrzeni klasy, szkoły czy materiały dydaktyczne)
●zapoznanie z przykładami/ dobrymi praktykami z obszaru racjonalnego dostosowania w edukacji
- Współnauczanie - co-teaching, jako metoda podnoszenia jakości edukacji włączającej.
Celem ogólnym szkolenia było wyposażenie lidera i kadry SCWEW w wiedzę i umiejętności niezbędne do prowadzenia zajęć w duchu co-teachingu
poprzez :
●wyposażenie uczestników szkolenia w wiedzę z zakresu skutecznych metod i technik nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem co-teachingu
●wyposażenie uczestników w umiejętności praktyczne zastosowania co-teachingu w pracy nauczyciela
●wyposażenie uczestników szkolenia w wiedzę z zakresu 6 modeli co-teachingu oraz umiejętności praktycznego zastosowania ich w pracy nauczyciela i projektowaniu zajęć edukacyjnych
●poznanie korzyści z zastosowania metody co-teachingu w pracy nauczyciela
- Szkolenie dorosłych – jak nauczać nauczycieli?
Celem ogólnym szkolenia było wyposażenie lidera i kadry SCWEW w wiedzę, umiejętności i postawy niezbędne do skutecznej pracy z dorosłymi
poprzez :
●zapoznanie uczestników z podstawami wiedzy z zakresu andragogiki, oraz organizacji procesu doskonalenia dorosłych
●zapoznanie uczestników z najważniejszymi aspektami procesu grupowego, pracy z grupą, zespołem
●zapoznanie uczestników ze sposobami efektywnego przekazywania wiedzy
●poznanie zasad i nabycie umiejętności skutecznej komunikacji
●pokazanie sposobów efektywnego motywowania uczestników
●zapoznanie ze sposobami radzenia sobie z oporem, krytyką, oceną
Ponadto Ośrodek Rozwoju Edukacji w ramach projektu pozakonkursowego “Opracowanie modelu funkcjonowania Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW)”, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego w ramach Priorytetu II, Działanie 2.10 Wysoka jakość systemu oświaty PO WER, zorganizował konferencję :
„Zdrowie psychiczne wyzwaniem naszych czasów. Rola SCWEW we wspieraniu dzieci/uczniów z problemami psychicznymi”, która odbyła się stacjonarnie w dniach 30-31.01.2023 r. w Warszawie.
Zaproszenie na konferencję zostało skierowane do liderów, ekspertów, specjalistów i przedstawicieli organów prowadzących oraz instytucji wspierających i współpracujących ze Specjalistycznymi Centrami Wspierającymi Edukację Włączającą. Jako bydgoski SCWEW wzięliśmy w niej również udział, poszerzając znakomicie wiedzę chociażby z takich tematów poruszanych na konferencji jak : - Rola szkoły w profilaktyce zachowań ryzykownych / w profilaktyce zdrowia psychicznego - Architektura dobrych emocji w szkole - Możliwości i formy interwencji kryzysowej na poziomie szkoły
Krzysztof Nowaczyk - ekspert ds. informacji i ewaluacji SCWEW
Analiza celowości doboru specjalistycznego sprzętu i pomocy w Wypożyczalni SCWEW .
Świąteczno - robocze spotkanie członków bydgoskiego SCWEW.
VII LO gramy i wypożyczamy w bibliotece
W grudniu biblioteka szkolna VII LO rozpoczęła akcję "gramy i wypożyczamy". Akcja ta, ruszyła z myślą o uczniach. Odrobina wspólnej zabawy podczas przerw i czasu wolnego ma pozwolić uczniom odreagować codzienny stres, jednocześnie wzmacniać i rozwijać umiejętności społeczne wynikające z interakcji podczas gier stolikowych. Akcja jest pochodną i wycinkiem programu TUS-gry stolikowe, opracowanego przez specjalistę A. Bonisławską, eksperta J. Wierzbińską i koordynatora VII LO Małgorzatę Dzięciołowską-Burczy (nauczyciela biblioteki).
Uczniowie VII LO mieli okazję zapoznać się z zasadami Goalball - gry piłką dźwiękową przeznaczoną dla osób z dysfunkcją wzroku. Stało się to możliwe dzięki podjęciu współpracy z UKW. Działanie ma realizować następujące cele:
Obchody Dnia Tolerancji w VII L.O.
W związku z przypadającym 16 listopada Międzynawowym Dniem Tolerancji i realizowanym projektem dotyczący edukacji włączającej w VII LO w sposób szczególny postanowiliśmy uczcić ten dzień . Naszymi działaniami pragniemy kształtować zachowania i przekonania uczniów, bowiem sukces inkluzji zależy między innymi od ich postaw.
Prace plastyczne dzieci z Przedszkola nr 20 wykonane na Dzień Tolerancji.
Szkolenie z wykorzystania gogli VR w Szkole Podstawowej nr 66.
Działalność doradczo-szkoleniowa - Interdan Academy
Zajęcia modelowe otwarte w ramach Wojewódzkiego Mityngu Pływackiego dla osób wielorako niepełnosprawnych, Osielsko 12.10.2022r.
Powyższe przedsięwzięcie było przykładem na rozszerzanie profesjonalnego wsparcia Specjalistycznego Centrum w różnorodnych działaniach w środowisku osób niepełnosprawnych woj. kujawsko – pomorskiego. Pozwalało nabyć nauczycielom szkół ogólnodostępnych, niezbędne umiejętności przydatne w organizacji imprezy dla osób z niepełnosprawnościami, które z powodzeniem można wykorzystać w pracy z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ramach edukacji włączającej.
Aleksandra Kotecka & Krzysztof Nowaczyk
Zdjęcia z wystawy książek należących do Biblioteki Klubu Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.Wystawa przygotowana na "Drzwi otwarte" dla rodziców w VII LO dnia 25.10.2022.
Seminarium KONTYNUACJE, ZMIANY, INNOWACJE - 4.10.2022 czyli co słychać w bibliotece szkolnej? zorganizowanym przez Pedagogiczną Biblioteką Wojewódzką im. M. Rejewskiego w Bydgoszczy.
Pani Małgorzata Dzięciołowska-Burczy wystąpiła z informacją czym jest i jak działa SCWEW w Bydgoszczy.
Organizacja Wojewódzkiego Mityngu Pływackiego dla osób wielorako niepełnosprawnych o puchar Wójta Gminy Osielsko i nagrodę Starosty Powiatu Bydgoskiego przy rzeczowym wsparciu specjalistów SCWEW w Bydgoszczy
Miejsce realizacji zajęć : Pływalnia GOSiR Osielsko
Termin i czas trwania zajęć: 12.10.2022r., godz. 8.30 – 13.00
Przebieg organizacji Mityngu:
1. Zaproszenie 13 ekip z woj. kuj – pom oraz VIPów i gości
2. Zakupienie medali i plakietek za udział w imprezie
3. Zorganizowanie obsady sędziowskiej i wolontariuszy
4. Przygotowanie list startowych regulaminu imprezy
5. Zapewnienie spikera, nagłośnienia i fotoreportera
6. Zorganizowanie kawiarenki dla rodziców, opiekunów i trenerów
7. Starty zawodników na dystansach i w stylach wg regulaminu
8. Dekoracje zawodników
W każdym z elementów przygotowania i przebiegu imprezy uczestniczyli eksperci SCWEW i koordynatorzy szkół ogólnodostępnych w Bydgoszczy. Powyższe przedsięwzięcie było przykładem na rozszerzanie profesjonalnego wsparcia Specjalistycznego Centrum w różnorodnych działaniach w środowisku osób niepełnosprawnych woj. kujawsko – pomorskiego.
Początki
Działania SCWEW w VII Liceum Ogólnokształcącym
KOLEJNY ETAP
Jak radzić sobie z zachowaniem uczniów z autyzmem? - szkolenie on-line prowadzone przez panie Annę Bonisławską i Jolantę Wierzbińską
Wykorzystanie sprzętu z wypożyczalni SCWEW
Przedszkole nr 20
Wykorzystanie "Magicznej ściany"
Kolejne zajęcia ze sprzętem z wypożyczalni SCWEW
Zajęcia w Technikum nr 4
Dnia 04 marca w jednej z klas drugich Technikum nr 4 odbyły się zajęcia ze specjalistą SOSW nr 3 panią Ewą Łabendą. Głównym celem spotkania było ukazanie młodym ludziom korzyści z budowania w szkole środowiska włączającego. Podczas zajęć uczniowie dowiedzieli się, czym jest niepełnosprawność, poznali różne rodzaje niepełnosprawności. Zajęcia pomogły im również zrozumieć, jak postrzega świat m.in. osoba ze spektrum autyzmu. Spotkanie było okazją do zatrzymania się nad innością drugiego, do poznania siebie oraz uczenia się współpracy, współdziałania.
Zajęcia w przedszkolu nr 11
Temat Diagnoza małego dziecka - prowadzenie J. Kochańska.
DZIEŃ KOLOROWEJ SKARPETKI w Przedszkolu nr 11
21 marca obchodzony jest Światowy Dzień Zespołu Downa. Nasze przedszkole świętowało ten dzień w ramach Ogólnopolskiego Projektu Społeczno- Edukacyjnego "Kolorowe skarpetki nie do pary". Projekt ma na celu podnoszenie świadomości społecznej i propagowanie wiedzy na temat Zespołu Downa oraz promowanie postawy ceniącej ludzką różnorodność, dzięki której świat jest piękny, kolorowy, ciekawy i inspirujący. Okazujemy wsparcie dla osób z Zespołem Downa, chcemy uwrażliwić dzieci na tematykę chorób genetycznych i potrzeby pomocy wszystkim chorym. W tym dniu przedszkolaki włożyły na nogi kolorowe skarpetki, rozmawiały o Święcie, osobach z Zespołem Downa, kolorowały skarpetki nie do pary, słuchały czytanej książeczki o chłopcu z tą wadą genetyczną, obejrzały krótki film. dzieci rozumieją, że wszyscy jesteśmy pełnowartościowymi ludźmi, pomimo różnic, które posiadamy.
Wykorzystanie pomocy dydaktycznych z wypożyczalni SCWEW
Rozpoznajemy zapachy, rozpoznajemy dotykiem, pracujemy przy komputerze – jednym słowem bawimy się i rozwijamy się wszechstronnie , na miarę swoich możliwości. W przedszkolu nauczyciele od Maluszków do Starszaków wykorzystują pomoce dydaktyczne z wypożyczalni. Rozwijamy Naszych Przedszkolaków poprzez świetną zabawę. "Węch-owoce i ich zapachy" - rozwijamy zmysł węchu, jest to również okazja do wymiany doświadczeń, rozmowy o zapachach, owocach, ulubionych smakach. "Fakturowe płytki” to świetna zabawa rozwijająca zmysł dotyku. Praca przy komputerze z programem "mTalent. Czytanie SY-LA-BA-MI" - to dobry sposób na poznanie, utrwalenie liter, atrakcyjna pomoc w nauce czytania.
Kolejne zajęcia z wykorzystaniem sprzętu z wypożyczalni SCWEW.
Zajęcia w Branżowej Szkole nr 5 w Zespole Szkół Drzewnych
Zajęcia zrealizowane przez panią Ewę Łabendę nt. korzyści wynikających z budowania w szkole środowiska włączającego.
Wykorzystanie pomocy dydaktycznych z wypożyczalni SCWEW
Impreza sportowa dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną jako rozszerzenie działalności Specjalistycznego Centrum Wspierania Edukacji Włączającej w Bydgoszczy
- Zadanie :
- włączenie grupy uczniów szkoły ogólnodostępnej i objętej Pilotażowym Programem SCWEW jako wolontariuszy w trakcie Wojewódzkiego Mityngu Pływackiego dla Placówek Szkolnictwa Specjalnego, Bydgoszcz, 01.04.2022r.
- Data i miejsce przeprowadzenia imprezy
- pływalnia Czwórka przy Liceum Ogólnokształcącym nr IV w Bydgoszczy; 01.04.2022r.; 9.00 – 13.00
- Charakterystyka imprezy
- zawody pływackie przeznaczone dla 50 osób: dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu
- udział 9 szkół i placówek specjalnych z województwa kujawsko – pomorskiego
- impreza z kwalifikowaną obsadą sędziowską oraz zachowująca ceremonie olimpijskie : otwarcia, zamknięcia i dekoracji medalowej
- wydarzenie oprócz sportowej rywalizacji zakłada zawsze integrację środowiska osób z wielorakimi niepełnosprawnościami
- Placówka objęta Programem SCWEW
- Szkoła Podstawowa nr 10 w Bydgoszczy; 8 uczniów jako wolontariusze
- Czynności wykonywane przez wolontariat :
- Mierzenie czasu na torze pływackim
- Pomoc w tworzeniu grup startowych
- Pomoc w dekorowaniu zwycięzców
- Pomoc w sportowej kawiarence dla uczestników Mityngu
- Ocena
- Udział uczniów SP 10 jako wolontariuszy w imprezie sportowej dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną był rozszerzeniem zakresu działalności i oddziaływania SCWEW w Bydgoszczy. Został on bardzo wysoko oceniony przez Organizatorów powyższego przedsięwzięcia.
Aleksandra Kotecka – Lider SCWEW w Bydgoszczy
Jolanta Markwitan – koordynator SCWEW w SP 10 w Bydgoszczy
Krzysztof Nowaczyk – ekspert SCWEW w Bydgoszczy
Turniej piłki nożnej dla dzieci i młodzieży wielorako niepełnosprawnej jako rozszerzenie działalności Specjalistycznego Centrum Wspierania
Edukacji Włączającej w Bydgoszczy - Bydgoszcz, 18.05.2022r.
1. Zadanie :
· włączenie grupy uczniów szkoły ogólnodostępnej i objętej Pilotażowym Programem SCWEW jako zespołu do Miejskiego Turnieju Piłki Nożnej dla Placówek Szkolnictwa Specjalnego, Bydgoszcz, 18.05.2022r.
2. Data i miejsce przeprowadzenia imprezy
· Boisko Orlik przy SP nr 10, ul. Śląska w Bydgoszczy; 18.05.2022r.; 9.00 – 13.00
3. Charakterystyka imprezy
· Turniej piłki nożnej przeznaczony dla 70 osób: dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, wzroku i słuchu.
· Udział 6 szkół i placówek specjalnych z Bydgoszczy z włączeniem do Turnieju szkoły ogólnodostępnej SP nr 10
Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy nr 3 w Bydgoszczy dla Dzieci i Młodzieży z Niepełnosprawnością Intelektualną
Kuj – Pom Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy nr 1 dla Dzieci i Młodzieży Słabo Widzącej i Niewidomej w Bydgoszczy
Kuj – Pom Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy nr 2 dla Dzieci i Młodzieży Słabosłyszącej i Niesłyszącej w Bydgoszczy
ZS 30 Specj., ZS 31 Specj. Branżowa nr 6 Specj., SP nr 10
· impreza z kwalifikowaną obsadą sędziowską oraz zachowująca ceremonie olimpijskie : otwarcia, zamknięcia i dekoracji medalowej
· wydarzenie oprócz sportowej rywalizacji zakłada zawsze integrację środowiska osób z wielorakimi niepełnosprawnościami
4. Placówka objęta Programem SCWEW
· Szkoła Podstawowa nr 10 w Bydgoszczy; zespól 8 osobowy
5. Organizacja Turnieju :
· Przygotowanie regulaminu dopuszczającego do gry zespoły o podobnym wieku, możliwościach i umiejętnościach
· Udział zespołu szkoły masowej jako pełnoprawnego uczestnika imprezy
· Dekoracja zespołów według wywalczonych miejsc na boisku
6. Ocena
· Udział uczniów SP 10 w imprezie sportowej dla dzieci i młodzieży z wielorakimi niepełnosprawnościami był rozszerzeniem zakresu działalności i oddziaływania SCWEW w Bydgoszczy. Został on bardzo wysoko oceniony przez Organizatorów powyższego przedsięwzięcia. Stał się przykładem możliwej rywalizacji poprzez integrację i prawidłowe włączenie do udziału w zawodach.
Aleksandra Kotecka – Lider SCWEW w Bydgoszczy
Krzysztof Nowaczyk – ekspert SCWEW w Bydgoszcz
Zajęcia modelowe „Gimnastyki korekcyjnej” w ramach SCWEW w SP 27 w Bydgoszczy- 15.07.2022
Działania doradczo – szkoleniowe „Gimnastyka korekcyjna – Profilaktyka wad postawy u dzieci” w ramach SCWEW w PP 20 w Bydgoszczy- 10.08.2022
Zajęcia w sali doświadczania świata - SCWEW Bydgoszcz - zajęcia modelowe dla Szkoły Podstawowej nr 10.
Działania doradczo – szkoleniowe „Gimnastyka korekcyjna – Profilaktyka wad postawy u dzieci” w ramach SCWEW w PP 11 w Bydgoszczy- 11.08.2022