Zakres treści nauczania i wychowania w kształceniu uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym odpowiada indywidualnym potrzebom edukacyjnym i możliwościom psychofizycznym ucznia. Przy realizacji treści nauczania i wychowania nauczyciele wykorzystują możliwości, jakie stwarza środowisko społeczno-kulturowe ucznia oraz baza materialno-dydaktyczna szkoły. Zakres treści nauczania i wychowania ulega poszerzaniu w miarę nabywania przez uczniów wiadomości, umiejętności i sprawności.

    1. Umiejętność samoobsługi:
      • kształtowanie sprawności niezbędnych w codziennym życiu, dotyczących ubierania się, jedzenia, higieny osobistej, czynności fizjologicznych, ochrony organizmu przed szkodliwymi czynnikami
      • kształtowanie nawyków i postaw ogólnie akceptowanych w tym zakresie
    2. Dbałość o zdrowie:
      • przyjmowanie prawidłowej pozycji ciała, w szczególności podczas nauki
      • utrwalanie podstawowych nawyków higienicznych i żywieniowych
      • unikanie czynników szkodliwych dla zdrowia
      • korzystanie z pomocy medycznej
    3. Umiejętność porozumiewania się z otoczeniem, w tym:
      • wykorzystywanie komunikatów pozawerbalnych
      • poznawanie wspierających lub alternatywnych metod komunikacji (w stosunku do uczniów napotykających trudności w słownym porozumiewaniu się)
      • doskonalenie słownictwa ucznia i umiejętności formułowania wypowiedzi
      • doskonalenie wymowy
    4. Rozwijanie percepcji wzrokowej i spostrzegania:
      • podczas obserwacji rzeczywistości i na obrazkach
      • przez manipulowanie przedmiotami i porządkowanie przedmiotów
      • przez wyszukiwanie różnic i podobieństw oraz zauważanie zmian w otoczeniu
    5. Rozwijanie percepcji słuchowej przez:
      • ćwiczenia wrażliwości słuchowej
      • ćwiczenia rytmiczne
      • ćwiczenia słuchu fonematycznego
      • analizę i syntezę słuchową
    6. Ćwiczenia pamięci, w szczególności dotykowej, ruchowej i słownej.
    7. Nauka czytania i pisania z wykorzystaniem ćwiczeń:
      • usprawniania spostrzegania wzrokowego i słuchowego
      • rozwijania orientacji przestrzennej
      • rozwijania sprawności manualnej i umiejętności pisania ręcznego
      • usprawniania koordynacji wzrokowo-ruchowej
      • usprawniania innych obszarów zgodnie z potrzebami ucznia

Biorąc pod uwagę indywidualne uwarunkowania uczniów, którzy nie nabędą umiejętności pisania ręcznego, należy, w miarę możliwości, przygotować ich do posługiwania się maszyną do pisania lub komputerem.

  1. Elementarne umiejętności matematyczne:
    • porównywanie
    • odwzorowywanie
    • porządkowanie zbiorów przedmiotów
    • liczenie i posługiwanie się pieniędzmi
    • mierzenie długości, objętości, ciężaru, czasu - z zastosowaniem prostych przyrządów pomiarowych
  2. Poznawanie najbliższego otoczenia:
    • szkoły
    • urzędów i innych instytucji
    • placówek kulturalnych
    • sklepów, punktów usługowych
  3. Poznawanie najbliższego środowiska społeczno-kulturowego:
    • aktywne uczestniczenie w różnych formach życia społecznego i kulturalnego
    • przygotowanie ucznia do pełnienia różnych ról społecznych (w tym roli dorosłej kobiety i dorosłego mężczyzny)
    • wdrażanie do kulturalnego, społecznie akceptowanego sposobu bycia
  4. Twórczość artystyczna:
    • kontakt z dziełami muzycznymi, plastycznymi, filmowymi i teatralnymi
    • aktywność muzyczna, plastyczna i taneczna
    • umiejętne stosowanie różnych środków artystycznego wyrazu
    • rozwijanie specjalnych uzdolnień i zainteresowań kulturalnych
  5. Poznawanie przyrody:
    • zapoznawanie z różnymi środowiskami naturalnymi
    • prowadzenie hodowli i upraw
    • kształtowanie postaw proekologicznych w kontaktach z przyrodą
  6. Zajęcia ruchowe:
    • zabawy i gry ruchowe służące rozwijaniu sprawności psychofizycznej
    • ćwiczenia gimnastyczne i korekcyjne niezbędne do rozwoju psychoruchowego
    • udział w zawodach sportowych, turystyce i krajoznawstwie
    • wykorzystywanie nabytych umiejętności ruchowych w życiu codziennym
    • przygotowanie do aktywnego spędzania wolnego czasu
  7. Kształcenie techniczne:
    • poznawanie materiałów i produktów codziennego użytku, ich właściwości i zastosowań
    • korzystanie z prostych narzędzi
    • korzystanie z urządzeń socjalnych i technicznych powszechnego użytku, zgodnie z ich przeznaczeniem
    • kształtowanie zachowań proekologicznych w trakcie posługiwania się narzędziami, korzystania z urządzeń socjalnych i technicznych