Zakres treści nauczania i wychowania w kształceniu uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym odpowiada indywidualnym potrzebom edukacyjnym i możliwościom psychofizycznym ucznia. Przy realizacji treści nauczania i wychowania nauczyciele wykorzystują możliwości, jakie stwarza środowisko społeczno-kulturowe ucznia oraz baza materialno-dydaktyczna szkoły. Zakres treści nauczania i wychowania ulega poszerzaniu w miarę nabywania przez uczniów wiadomości, umiejętności i sprawności.
-
- Umiejętność samoobsługi:
- kształtowanie sprawności niezbędnych w codziennym życiu, dotyczących ubierania się, jedzenia, higieny osobistej, czynności fizjologicznych, ochrony organizmu przed szkodliwymi czynnikami
- kształtowanie nawyków i postaw ogólnie akceptowanych w tym zakresie
- Dbałość o zdrowie:
- przyjmowanie prawidłowej pozycji ciała, w szczególności podczas nauki
- utrwalanie podstawowych nawyków higienicznych i żywieniowych
- unikanie czynników szkodliwych dla zdrowia
- korzystanie z pomocy medycznej
- Umiejętność porozumiewania się z otoczeniem, w tym:
- wykorzystywanie komunikatów pozawerbalnych
- poznawanie wspierających lub alternatywnych metod komunikacji (w stosunku do uczniów napotykających trudności w słownym porozumiewaniu się)
- doskonalenie słownictwa ucznia i umiejętności formułowania wypowiedzi
- doskonalenie wymowy
- Rozwijanie percepcji wzrokowej i spostrzegania:
- podczas obserwacji rzeczywistości i na obrazkach
- przez manipulowanie przedmiotami i porządkowanie przedmiotów
- przez wyszukiwanie różnic i podobieństw oraz zauważanie zmian w otoczeniu
- Rozwijanie percepcji słuchowej przez:
- ćwiczenia wrażliwości słuchowej
- ćwiczenia rytmiczne
- ćwiczenia słuchu fonematycznego
- analizę i syntezę słuchową
- Ćwiczenia pamięci, w szczególności dotykowej, ruchowej i słownej.
- Nauka czytania i pisania z wykorzystaniem ćwiczeń:
- usprawniania spostrzegania wzrokowego i słuchowego
- rozwijania orientacji przestrzennej
- rozwijania sprawności manualnej i umiejętności pisania ręcznego
- usprawniania koordynacji wzrokowo-ruchowej
- usprawniania innych obszarów zgodnie z potrzebami ucznia
- Umiejętność samoobsługi:
Biorąc pod uwagę indywidualne uwarunkowania uczniów, którzy nie nabędą umiejętności pisania ręcznego, należy, w miarę możliwości, przygotować ich do posługiwania się maszyną do pisania lub komputerem.
- Elementarne umiejętności matematyczne:
- porównywanie
- odwzorowywanie
- porządkowanie zbiorów przedmiotów
- liczenie i posługiwanie się pieniędzmi
- mierzenie długości, objętości, ciężaru, czasu - z zastosowaniem prostych przyrządów pomiarowych
- Poznawanie najbliższego otoczenia:
- szkoły
- urzędów i innych instytucji
- placówek kulturalnych
- sklepów, punktów usługowych
- Poznawanie najbliższego środowiska społeczno-kulturowego:
- aktywne uczestniczenie w różnych formach życia społecznego i kulturalnego
- przygotowanie ucznia do pełnienia różnych ról społecznych (w tym roli dorosłej kobiety i dorosłego mężczyzny)
- wdrażanie do kulturalnego, społecznie akceptowanego sposobu bycia
- Twórczość artystyczna:
- kontakt z dziełami muzycznymi, plastycznymi, filmowymi i teatralnymi
- aktywność muzyczna, plastyczna i taneczna
- umiejętne stosowanie różnych środków artystycznego wyrazu
- rozwijanie specjalnych uzdolnień i zainteresowań kulturalnych
- Poznawanie przyrody:
- zapoznawanie z różnymi środowiskami naturalnymi
- prowadzenie hodowli i upraw
- kształtowanie postaw proekologicznych w kontaktach z przyrodą
- Zajęcia ruchowe:
- zabawy i gry ruchowe służące rozwijaniu sprawności psychofizycznej
- ćwiczenia gimnastyczne i korekcyjne niezbędne do rozwoju psychoruchowego
- udział w zawodach sportowych, turystyce i krajoznawstwie
- wykorzystywanie nabytych umiejętności ruchowych w życiu codziennym
- przygotowanie do aktywnego spędzania wolnego czasu
- Kształcenie techniczne:
- poznawanie materiałów i produktów codziennego użytku, ich właściwości i zastosowań
- korzystanie z prostych narzędzi
- korzystanie z urządzeń socjalnych i technicznych powszechnego użytku, zgodnie z ich przeznaczeniem
- kształtowanie zachowań proekologicznych w trakcie posługiwania się narzędziami, korzystania z urządzeń socjalnych i technicznych