Sala doświadczania świata

W marcu 2020 nasz Ośrodek wzbogacił się o nowopowstałą Halę Rehabilitacyjno-Sportową, a w niej oprócz innych ciekawych gabinetów, Salę Doświadczania Świata. Korzystają z niej uczniowie szkoły, nauczania indywidualnego oraz dzieci realizujące zajęcia w ramach Wczesnego Wspomagania Rozwoju. W przyjemnej atmosferze odbywa się tutaj Terapia metodą Snoezelen, a także Terapia Ręki i Terapia Wzroku.

Terapia SNOEZELEN jest holenderskim rozwiązaniem dla terapii polisensorycznej. Wywodzi się z pojęć: węszyć, obwąchiwać, drzemać, gapić się. W terapii tej należy akceptować dziecko takim, jakim jest i nawet najprostsze możliwości zajmowania się czymś uznać za wartościowe i pozwalające mu inaczej żyć. W czasie terapii wytwarzamy właściwą atmosferę i przestrzegamy następujących zasad: nie stawiamy wymagań, nie wydajemy poleceń, zostawiamy dziecku możliwość wyboru.

Sala Doświadczania Świata ma nawiązywać do środowiska życia prenatalnego, stąd przebywanie w niej ma spełniać funkcje odprężające, a zarazem dostarczające wielu ważnych wrażeń za pomocą dotyku, dźwięku, koloru i światła. SNOEZELEN oddziałuje korzystnie na poznawcze, zmysłowe i fizyczne niepełnosprawności i umożliwia odprężenie lub stymulację. Pozwala na chłonięcie, badanie i kontrolowanie szerokiego zakresu bodźców zmysłowych w przystępnym otoczeniu. Zwiększa poczucie zaufania i odprężenie, dając możliwość cieszenia się doznaniami zmysłowymi. W bezpiecznym, wygodnym otoczeniu podstawowe zmysły są pobudzane muzyką, efektami świetlnymi i łagodnymi wibracjami. Pozytywne działania przenoszą się na inne sytuacje a w konsekwencji stymulacja i interakcja prowadzą do poprawy komunikacji.

Główny cel terapii:

  • praca nad aktywacją percepcji

Szczegółowe cele terapii:

  • oswojenie z różnymi bodźcami,
  • likwidowanie zaburzeń sensorycznych,
  • osiąganie stanu relaksacji,
  • lepsze rozumienie otoczenia,
  • motywowanie do samodzielnego podejmowania decyzji,
  • pobudzanie aktywności,
  • rozwijanie spostrzegawczości, uwagi, pamięci sensorycznej,
  • nabieranie świadomości istnienia,
  • poprawia orientację w schemacie ciała oraz w przestrzeni,
  • zwiększa chęć do nawiązywania kontaktu,
  • wywołuje zadowolenie i poczucie bezpieczeństwa, ułatwia pokonywanie lęku.

Cele realizowane w Sali Doświadczania Świata podczas stymulacji zmysłów:

Wzrok: 

  • zyskanie poczucia i świadomości światła,
  • ćwiczenie koncentracji na bodźcach wzrokowych,
  • rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i kierunkowości spostrzegania,
  • poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowa,
  • usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej,
  • poszerzanie doświadczeń wzrokowych oraz pamięci wzrokowej.

Słuch:

  • ćwiczenie umiejętności koncentracji na bodźcach słuchowych,
  • poszerzanie zasobu doświadczeń słuchowych,
  • rozwijanie pamięci słuchowej,
  • stymulowanie koordynacji słuchowo-ruchowej, słuchowo-wzrokowej,
  • zmniejszanie lęku przed nowymi dźwiękami,
  • ćwiczenie umiejętności różnicowania dźwięków otoczenia i mowy.

Stymulacja przedsionkowa:

  • ćwiczenie odpowiedniego napięcia mięśniowego,
  • rozwijanie poczucia i świadomości ciała,
  • orientacji w schemacie ciała oraz orientacji w przestrzeni,
  • poprawianie koncentracji uwagi,
  • rozwijanie aktywności.

Dotyk:

  • poszerzenie doświadczeń i rozwijanie zdolności postrzegania,
  • rozwijanie wrażliwości dotykowej,
  • poprawa orientacji w schemacie własnego ciała,
  • ćwiczenie zdolności manipulacyjnych,
  • rozwój aktywności ruchowej

Węch:

  • poszerzanie doświadczeń węchowych,
  • ćwiczenie zdolności kojarzenia zapachu z sytuacją, lokalizacji zapachu,
  • budowanie wyobrażeń i wiedzy na temat otaczającego świata.

Smak:

  • rozwijanie percepcji smakowej,
  • nabywanie umiejętności rozróżniania smaków,
  • poszerzanie preferencji smakowych.

Wyposażenie Sali Doświadczania Świata:

  • Projektor przestrzenny- wyświetla poruszający się obraz na ścianie lub suficie o szerokości do 1,5 m. Jest to urządzenie służące do wyświetlania obrazów lub efektów świetlnych na ścianie, poszczególnych elementach sali, a nawet na dziecku. Tarcze mają charakter uspokajający lub pobudzający. Rozwijają koncentrację wzroku, spostrzegawczość, pobudzają pamięć wzrokową. Gra świateł na ścianie czy suficie daje poczucie odprężenia, jak też rozbudza ciekawość i co za tym idzie, zachęca do działania.
  • Kolumna bulgocząca - to rura akrylowa wypełniona wodą, w której widać wędrujące do góry pęcherzyki powietrza zmieniające się w kolorowym świetle. Dotykając kolumnę odczuwa się wibrację i drgania. Panel sterujący zaś pozwala wpłynąć na kolor podświetlenia bąbelków powietrza. W Sali Doświadczania Świata posiadamy dwie kolumny; jedną można sterować pilotem i bezprzewodowym mikrofonem,  drugą natomiast manualną kostką sterująca.
  • Wyspa ze światłowodami – pozwala skupić uwagę dziecka na samym sobie (odbiciu w lustrach swojej mimiki, gestykulacji, ruchach) co wpływa na kształtowanie u niego świadomości siebie, swego ciała, poszczególnych jego części oraz orientacji w przestrzeni. Światłowody– dostarczają silnych wrażeń wzrokowych poprzez zmieniające się kolory. Zwiększają koncentrację uwagi, wzbudzają zainteresowanie oraz chęć o działania (dotykania, chwytania).
  • Kula lustrzana + reflektor z tarczą kolorów - odpowiednio podświetlona reflektorem z kolorową tarczą daje ciekawe efekty świetlne. Obracanie się kuli wywołuje powstanie setek punkcików świetlnych, które powoli przesuwają się poprzez sufit, ściany i podłogę, stale zmieniając kolor. Efekt lustrzanej kuli wywołany jest poprzez wiązkę światła z małego reflektora, która trafia na setki małych lusterek przytwierdzonych do kuli. Efekt poruszania się światła mobilizuje dzieci do aktywności wzrokowej. W terapii wykorzystywana jest do rozwijania percepcji wzrokowej.
  • Suchy basen z piłkami - przeznaczony do rehabilitacji i relaksacji. Dostarcza maksimum bodźców dotykowych – rozluźnia mięśnie, stymuluje czucie całego ciała, poszczególnych jego części (poprzez masaż piłeczkami).Usprawnia motorykę małą oraz dużą, kształtuje koordynację wzrokowo – ruchową. Daje poczucie sprawstwa gdyż najmniejszy ruch powoduje przesuwanie się piłeczek oraz ich szelest a to z kolei zachęca do zabawy. Oprócz tego dostarcza bodźców wzrokowych (kolor) i słuchowych (szum przemieszczających się piłeczek).
  • Kostki comprimo - pozwalają na ćwiczenie dozowania siły nacisku, wrażliwości na głębokość i koncentrację. Poszczególne pary klocków wykonane zostały z pianki o różnej gęstości. Każdy klocek jest starannie obszyty materiałem, który od spodu posiada gumowanie (nie ślizga się na parkiecie). Zadaniem dziecka jest poszukać par klocków wykonanych z tego samego materiału. Ćwiczenie można wykonać zarówno rękoma, jak i stopami. Element samokontroli (różne kolory zamków błyskawicznych) pozwala na samodzielną pracę dziecka i sprawdzenie poprawności zadania.
  • Trampolina - stabilna trampolina ustawiona na 6 antypoślizgowych nóżkach. Pod nylonowym wytrzymałym pokryciem znajdują się 32 mocne sprężyny zapewniające równomierne rozłożenie nacisku. Brzeg trampoliny zabezpieczony jest wytrzymałym materiałem.
  • Zestaw świetlno - dźwiękowy jest urządzeniem składającym się z chodnika świetlnego i tablicy grającej. Przemieszczanie się (skakanie lub chodzenie) po kolorowych, kwadratowych polach powoduje ich podświetlenie oraz wydobywanie  się dźwięków  z głośników znajdujących się w tablicy. Naciśnięcie na przyciski umieszczone na tablicy pozwala wydobyć dźwięki i podświetlić pola kolorów znajdujące się na niej. Urządzenie to posiada wiele funkcji użytkowych - łączy w sobie możliwość wpływania na zmysły wzroku, słuchu i dotyku.
  • Panel świetlny LED - przeznaczony jest do podświetlania przedmiotów od spodu i doskonale nadaje się do eksperymentowania z każdym obiektem przezroczystym. Na blacie możemy układać przezroczyste figury, folie kolorowe, papiery transparentne, lusterka. W zależności od koloru położonego przedmiotu, kolor płyty panela będzie się zmieniał. Panel jest bardzo cienki, wykonany w technologii LED. Daje to niezwykle jasne, wyraźne oświetlenie bez nagrzewania się powierzchni.
  • Podświetlana misa - Światło i piasek wywołują u dzieci wiele przyjemnych odczuć. Fascynacja, uspokojenie, kreatywność, skupienie... podświetlana misa jest ulubionym miejscem zabaw nie tylko w zimowe i jesienne miesiące, kiedy tym bardziej łakniemy światła. Dno misy wykonane z akrylowego szkła staje się areną wielu odkryć i eksperymentów. Piasek, przezroczyste przedmioty, naturalne okazy wyglądają zupełnie inaczej, gdy są podświetlone od spodu. W piasku można malować palcami lub pędzelkami, a wysokie brzegi misy dbają o porządek wokół i brak skrępowania bawiących się dzieci. Jeśli zabawę w piasku łączymy z piękną muzyką, kreatywność i odczucia dzieci zostają spotęgowane. Dodatkowo, pilotem możemy zdalnie wybierać program: jeden konkretny kolor czy automatyczna zmiana barw, jaśniej bądź ciemniej.
  • Tablica lustrzana z wężami UV - wykorzystywana jest jako urządzenie uspokajające oraz skupiające uwagę na wyeksponowanych przedmiotach z własnym odbiciem w tle. Lustro wykonane jest z tzw. szkła bezpiecznego - nie tłucze się. Wyposażona jest w lampę UV oraz węże. Przedmioty reagujące na światło UV, widoczne w ciemnościach zapewniają duży kontrast widzialnych bodźców. Poprzez tego typu ćwiczenia można realizować wszystkie etapy rozwoju wzroku: fiksacja- czyli skupianie wzroku; skokowość - zdolność do poruszania wzrokiem za poruszającymi się przedmiotami; rotacja - zdolność do poruszania oczami we wszystkich kierunkach.
  • Magiczna kula – W szklanej kuli z dużą częstotliwością trzaskają pioruny - iskry plazmowe. Urządzenie wytwarza fascynujący efekt wyładowań elektrycznych w zamkniętej szklanej sferze. Zjawisko jest całkowicie bezpieczne i można przez dotykanie szklanej sfery wpływać na odchylenie i kompensację wyładowań. Lampa plazmowa sterowana jest przez jej bezpośrednie dotknięcie. Łączy w sobie możliwość wpływania na zmysły wzroku, słuchu i dotyku.
  • Skarbiec malucha – można tu między innymi przyszyć guzik drewnianą igłą, sznurować bucik, kreować z klocków budynki, pojazdy lub wieże, rzucać kostką, wbijać kołki itd. Wszystko po to aby rozwijać motorykę małą, precyzję ruchów, koordynację wzrokowo – ruchową oraz stymulować układ dotykowy i proprioceptywny.
  • Przybory do manipulacji, doskonalenia motoryki dużej i małej  – transparentne klocki konstrukcyjne, sortery, dyski, piłki i ringa sensoryczne, maty rehabilitacyjne, walce dotykowe, równoważnie, grzebień i rolki Aximo, świecące kostki sensoryczne, przyrządy i zabawki do manipulacji, gry dydaktyczne oraz wiele innych.

Opiekunami Sali są: Marzenna Duczmal, Dorota Kurkiewicz, Milena Maślińska i Mirosława Górska.