Misja to nasze "credo", zapis celu i sensu istnienia placówki:
"Pracownicy Specjalnego Ośrodka Szkolno- Wychowawczego nr 3 w Bydgoszczy przyjmują rolę służebną wobec dzieci, polegającą na stałej gotowości wzbogacania uczniów i wychowanków w wiedzę i umiejętności na poziomie ich możliwości."
Placówka posiada wiele sprawdzonych i dobrych rozwiązań pracy dydaktyczno - wychowawczej z dziećmi o obniżonej sprawności intelektualnej. Na całokształt składa się ogromna ilość mocnych stron naszej placówki.
Mocne strony SOSW nr 3
- w zakresie kształcenia:
- szkolny zestaw programów nauczania dostępny dla nauczycieli, modyfikowany każdego roku,
- wiele różnorodnych programów autorskich,
- plany wynikowe dla poszczególnych przedmiotów,
- aktualizowanie i dopełnianie narzędzi służących diagnozowaniu dziecka,
- plany indywidualnej terapii dla każdego dziecka z głęboką niepełnosprawnością,
- dokumentacja dotycząca przebiegu rewalidacji indywidualnej i nauczania indywidualnego,
- wzrastająca liczba projektów grantów oświatowych,
- szeroka oferta zajęć integracyjnych dla dzieci nauczanych indywidualnie,
- opracowane zagadnienia i tematy do obowiązujących ścieżek dydaktycznych, przyjętych w danym roku szkolnym,
- uzyskanie przez uczniów dobrych wyników w zewnętrznych sprawdzianach i egzaminach,
- wzrastająca liczba uczniów biorących udział w konkursach, turniejach, zawodach o zasięgu pozaszkolnym,
- realizacja programów wspierania uczniów z pogranicza niepełnosprawności,
- wzrastająca liczba kół zainteresowań,
- dobrze zorganizowany i funkcjonujący system wspomagania uczniów,
- dobrze funkcjonujący wewnętrzny system oceniania.
- w zakresie opieki i wychowania:
- funkcjonujący program wychowawczy i profilaktyczny, który poddawany jest systematycznej ewaluacji,
- rozpoznanie środowiska dzieci nowo przyjętych do placówki oraz sprawiających szczególne problemy wychowawcze,
- opieka całodobowa nad wychowankami spoza Bydgoszczy oraz skierowanymi do placówki w trybie postępowań sądowych,
- stała opieka psychologa, pedagoga oraz innych specjalistów wspomagania wychowawczego,
- zatrudniony lekarz psychiatrii na ¼ etatu,
- wydłużony czas pracy świetlicy szkolnej,
- wielopłaszczyznowy arkusz diagnostyczny służący poznaniu wychowanków internatu,
- punktowa skala zachowań dla uczniów klas specjalnych,
- funkcjonujący system nagród i kar oraz dekalog dobrego zachowania,
- organizowany wypoczynek letni dla dzieci objętych opieką całkowitą,
- aktywnie działające zespoły do spraw promocji zdrowia, analizy i oceny zjawisk wychowawczych, współpracy z rodzicami,
- ścisła współpraca ze Strażą Miejską, Policją, kuratorami Sądów Rodzinnych oraz pracownikami Poradni Wychowawczo-Zawodowych,
- możliwość bezpłatnego korzystania przez dzieci z różnych form wspomagania (basen, opera, teatr, filharmonia...),
- sprawnie działający samorząd szkół i internatu,
- dobrze zorganizowane zajęcia terapeutyczne dla uczniów.
- w zakresie zarządzania i organizacji:
- wysoko wykwalifikowana kadra pedagogiczna, ciągle doskonaląca się,
- wzrastająca liczba nauczycieli osiągających kolejny wyższy stopień awansu zawodowego,
- prawidłowo prowadzona dokumentacja związana z awansem zawodowym,
- dobrze zorganizowany i prowadzony system wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego,
- praca nauczycieli w zespołach problemowo - przedmiotowych,
- opracowany plan nadzoru pedagogicznego, znany i akceptowany przez nauczycieli,
- udostępniona pracownia informatyczna do zajęć pozalekcyjnych,
- systematyczne przeglądy budynków i otoczenia związane z BHP,
- szkolenie pracowników w zakresie BHP,
- utworzenie grupy wsparcia dla rodziców dzieci nauczanych indywidualnie,
- organizowanie spotkań połączonych z kiermaszami w internacie, opracowany system gromadzenia informacji o pracy nauczycieli.
PROGRAM WYCHOWAWCZY