Materiały udostępnione uczestnikom
Sieć współpracy i samokształcenia dla kadry SCWEW i szkół ogólnodostępnych oraz osób spoza projektu
Kolejną wypracowaną wartością Specjalistycznego Centrum Wspierania Edukacji Włączającej w Bydgoszczy jest utworzenie Sieci współpracy i samokształcenia, która będzie nie tylko formą wsparcia wszystkich osób zaangażowanych, ale możliwością pogłębiania wiedzy i dzielenia się nią z innymi. Wspomaganie to będzie polegało m.in. na : organizowaniu i prowadzeniu sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą, w szczególności przez wymianę doświadczeń w celu doskonalenia swojej pracy. Jak wiadomo efekt organizacyjny osiągnięty przez każdego członka zespołu współdziałającego z pozostałymi osobami jest większy, niż efekt możliwy do osiągnięcia w działaniu indywidualnym
Sieć jako społeczność ucząca się
· zaangażowanie wszystkich uczestników w proces uczenia się,
· uczenie się zespołowo – z innymi i od innych,
· uczenie się poprzez działanie i działanie poprzez uczenie się,
· uczenie się w oparciu o problemy wynikające z praktyki,
· uczenie się ukierunkowane na postępy uczniów,
· korzystanie z różnych form i metod zespołowego uczenia się.
Cele sieci
· wymiana doświadczeń między uczestnikami,
· analiza przykładów dobrych praktyk,
· poszerzenie kompetencji uczestników,
· tworzenie nowych rozwiązań na potrzeby szkół i nauczycieli uczestniczących w sieci,
· nawiązywanie kontaktów i współpraca szkół,
· korzystanie z metodycznego i merytorycznego wsparcia ekspertów
Działalność Sieci współpracy i samokształcenia to :
• Międzyszkolny zespół nauczycieli współpracujących ze sobą w ramach wybranego zagadnienia.
• Wspólne rozwiązywanie problemów, dzielenie się pomysłami, spostrzeżeniami, propozycjami i doświadczeniem
• Analiza dobrych praktyk stosowanych przez uczestników.
• Pozyskiwanie metodycznego i merytorycznego wsparcia ekspertów.
• Podnoszenie kompetencji uczestników zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i postaw, jakie mogą być użyteczne w radzeniu sobie z zadaniami zawodowymi w kontekście danego tematu.
• Tworzenie rozwiązań wspólne wypracowanie strategii działania, narzędzi, scenariuszy, materiałów i wskazówek, które są pomocne w radzeniu sobie z pracą w kontekście indywidualnych zadań zawodowych, albo rozwiązywania danego problemu na poziomie całej szkoły.
• Nawiązywanie kontaktów i współpracy pomiędzy szkołami.
Pracą sieci współpracy i samokształcenia kieruje jej koordynator.
Formy pracy w ramach sieci współpracy i samokształcenia wspierające samodzielną aktywność uczestników:
• Forum wymiany doświadczeń i dobrych praktyk - rozbudowana prezentacja „dobrych praktyk” przez wybranych uczestników, wymiana „dobrych praktyk” w małych grupach i prezentacja podsumowania na forum, sesja plakatowa, dyskusja grupowa.
• Zespołowe wypracowanie rozwiązań - zdefiniowanie problemu, pogłębienie rozumienia i ewentualne przeformułowanie problemu, generowanie rozwiązań, analiza rozwiązań, planowanie wdrożenia.
• Action learning – „uczenie poprzez działanie”, skupienie na konkretnym, autentycznym przykładzie pochodzącym z praktyki zawodowej, forma pracy wykorzystująca zadawanie pytań, pogłębioną refleksję i dialog.
• Organizacja lekcji pokazowych – symulacja, obserwacja sytuacji rzeczywistej.
• Wykład - mocne strony: efektywność przekazu, uczenie dużych grup, przewidywalność i kontrolowanie czasu;
• Szkolenie - mocne strony: całościowy rozwój kompetencji, aktywizujący charakter, atrakcyjność i integracja;
• Doradztwo grupowe - mocne strony: koncentracja na konkretnych problemach, sprawdzone rozwiązania, wsparcie ze strony autorytetu.
Gorąco zachęcamy do dzielenia się wiedzą, pomysłami i doświadczeniem.
Krzysztof Nowaczyk